Казка про справжнє диво


Казку розповів Баян

Записано Анною Зубковою
За редакцією Володимира Антонова
Ілюстрації Анни Зубкової

Переклад з російської Катерини Остапущенко
Редактор українського тексту Алла Пастух

        Жив собі за давніх часів на Землі співець і казкар. Звали його Баян. Навіть його ім’я ніби вміло говорити, адже походило воно від стародавнього слова «баяти», що означає «розповідати». Багатьом народам це ім’я в ті часи відоме було. І всюди воно означало: той, хто несе істину, той, хто говорить правду, той, хто ясно викладає мудрість.
        Ходив Баян по селах і містах із гуслями, співав пісень і сказання розказував.
        Зросту він був високого, статури — богатирської, лицем — гожий. Тільки вже в юні роки стало сивим волосся його. А з якого горя, з якої біди зробилося воно білим, як сніг, — ніколи нікому не розповідав Баян.
        Були його пісні лиш про любов, про радість, про добро, про те, як людині щасливою бути, як на Землі праведно жити. У билинах його йшлося про героїв-богатирів, а казки, що він оповідав, дýші підносили й змінювали.
        Ходив Баян так по Землі довгі літа. Ні сім’ї, ні дому, ні діточок він не мав.
        А часи тоді непрості були. Не мирили між собою князі та бояри: землі ділили, за владу вбивали один одного. А ще сперечалися люди через віру стародавню — і віру нову, заморську.
        А через те не мирили вони, що Істину про Бога Єдиного забули!
        Тож і старався Баян про Істину ту співати в піснях, в сказаннях, у билинах про неї мовити.
        Серце його — ніби сонце — любов’ю горіло! Мудрі слова його вчили, як миру на Землі бути, як людям з добротою сердечною жити.
* * *
        Якось раз ішов так Баян своїм шляхом, аж тут дим — пожежа догора: спалили селище люди недобрі!…
        Пройшовся баян по згарищу — нікого там живого не знайшов.
        Аж раптом… на самій околиці села — плач дитячий почув: ніби з неба той плач долинає! Ніби весь навколишній світ — про діяння людські, злістю сповнені, плаче!
        Подивився Баян: а на великій березі — кошик висить, а в ньому дитя, дивом уціліло! Певно, встигла мати сховати дитинку: вгору на мотузці підняла!
        Спустив кошик Баян, взяв дитя на руки.
        Це була — дівчинка, крихітна зовсім, годувати її молоком грудним іще б треба!
        Дав їй він водички з фляги своєї — і пішов шукати мати-годувальницю: незручно ж співцеві-гусляру з немовлям по селах і містах мандрувати!
        Довго він так шукав: ніхто до себе в сім’ю дитя взяти не хотів! Добре бувало, коли яка-небудь добра жінка погодує крихітку — разом зі своїм власним немовлям. В дім же до себе ніхто дівчинку так і не взяв: «І так живеться нам голодно й важко, власних діток годувати нема чим!» — так казали Баянові люди…
        От і лишилася дівчинка в нього. Нарік він її Василиною.
        Стала вона для Баяна донькою любою, а він їй — батьком мудрим, ласкавим.
* * *

        Швидко підростала Василина. Чимало бачила вона, мандруючи з Баяном! А ще більше дізнавалася, пісні та оповіді його слухаючи, мудрість його переймаючи.
        Василина була певна, що Баян про все знає: і про справи звичайні земні, і про будь-які чудеса.
        І так чарівно вмів Баян казки розповідати, що оживали образи героїв його оповідей і кожна казка ставала дійсністю. Розповідає він про те, як пташка співає, — і видно пташку й чутно! Василина, як маленька була, навіть підбігала, щоб рукою пташку, білочку чи зайчика з казки погладити.
        От якось попросила Василина Баяна:
        — Навчи мене, як робити справжні дива!
        — Які?
        — Ну… як у казках твоїх: сорочку за ніч пошити й вишити, спекти хліб, смачніше якого не знайдеш…
        — Поки що не можу, донечко. Як я навчу тебе чарівний хліб сотворяти, коли ти ще і справжнього хлібця спекти не вмієш? Прядива ти справжнього не пряла, візерунків не вишивала своїми руками… Як же ж навчу чарівні візерунки на чарівній сорочці вишивати?
        … З того дня за кожної нагоди стала Василина господиням, у кого вдома вони гостюють, допомагати. І хліби та калачі разом із ними почала пекти, і юшку та кашу варити, і прядиво прясти. І шити, й вишивати вона навчилася. Стала Баянові на сорочці візерунки голкою з нитками робити, а собі — на сукенці.
        А Баян завжди тепер звертає увагу Василини: дивися, як листочок із квіточкою ніби обійнялися — краса чарівна вийшла! Помічай, Василинко: з цієї краси природної — візерунок на тканині може вийти, гарніше якого на цілому світі немає!
        Або ж кольори на крильцях метелика Баян підмітить — і мовить: дивись, у яке вишукане вбрання Бог метелика одягнув! Ти помічай красу, що Бог дарує, — і сама станеш вправною в створенні краси!
        І рахувати, і читати, і про все головне в житті знати — усього Баян дочку навчав!
        Бувало, що для однієї лиш Василини Баян уроки такі влаштовував. А іноді — з усього села малеча збереться, і після казок своїх Баян усіх грамоти вчить.
        Часто так ставалося, що не одразу вміння нове опанувати виходило й у Василини, і в інших дітлахів. А Баян їм пояснює:
        — Так в усьому в житті Богом замислено, що поступово набувають істоти різні й мудрість, і силу, і красу, і досконалість. От — пуп’яночок не одну дниночку росте: у нього всередині пелюстки й тичинки формуються. І лише згодом — коли настає час — прекрасна квіточка розпускається!
        Або ж пташеня літати не від народження вміє, мають зміцніти його крильця, має він страхи й слабкості свої подолати — і тільки тоді навчиться літати в повітрі!
        Так і людина — все не одразу засвоює, а потихеньку!
        … Підростала Василина, набиралася розуму. І доброті у Баяна вчилася.
        А він — був майстром не лише казки розповідати, але і трави цілющі знав. Міг і людей, і звірят лікувати. І це теж старалася запам’ятати Василина: яку травичку як збирати, від якої хвороби вона допомагає.
        Звірі лісові Баяна геть не боялися. Приходили до нього за поміччю, ніби знали, що не скривдить він їх, а рани й хвороби вилікує.
        Світ природи був для Василини добрим і прекрасним! І лісові жителі — для неї як друзі були!
        Росла Василина сміливою та вправною! Баян так її виховував, щоб не лише господинею вона була вмілою, але й верхи на коні навчив їздити — так, що вона навіть парубка сільського будь-якого обжене. І на палицях змагатися не гірше від хлопців навчив її Баян. Де сили забракне — там спритність і кмітливість допомагає їй перемогти!
        І сама вона — усього-всього у Баяна навчитися дуже сильно хотіла!
* * *
        Одного разу сиділи вони біля вогнища у лісі, відпочивали після довгої дороги.
        Василина Баяна запитує:
        — Звідки ти казки, пісні та музику береш?
        — З тиші!
        — А як? У тебе — гуслі чарівні?
        — А ти — спробуй!
        — У мене так не виходить… А у тебе — вони ніби самі грають!
        — Це тому, що я чую ту музику, яку вони мають грати!
        — А я не чую…
        — Ти спочатку послухай, про що гуслі мовчать. Коли не граю я на гуслях, тиша тоді навколо них — особлива, чарівна. Можна навчитися цю тишу чути. І тоді — в тиші цій — все стає ясним і прекрасним!
        Та не лише гуслі слухати тишу можуть навчити, а й ліс, і озеро, й луки у безвітряну погоду. В тиші такій ти почуєш і про що струмок гомонить, і про що пташка щебече, і що вітерець оповідає, що сонечко ласкаво запитує, про що дерева шепочуться, про що мовчать зірки та місяць ясний.
        … Так стала Василина вчитися тишу слухати. І коли вона у простір прозорої тиші навчилася входити — так добре їй стало! Ніби вона сама у світі чудесному опинялася: у світі, де Бог — поруч, і жодної біди не може статися!
        Дізнаючись від Баяна про світ Божественної Доброти й Краси, Василина дивувалась і запитувала:
        — Чому ж люди сумують, коли світ Божий — такий прекрасний?! Чому вони страждають, хворіють, старіють, помирають?! Чому вони ворогують і вбивають один одного?!
        — Не просто на твоє питання відповісти, Василинко. Людина ж — не тіло, а душа жива! Тіло — це ніби посудина, до котрої Бог душу вливає: щоб росла, розвивалася!
        Тіло — зростає, а потім старіє і помирає. А душа — не помирає!
        Душа без тіла може у світі світлому й прекрасному жити, якщо у станах любові й доброти бути привчилася. А якщо у гніві чи страху жила вона — то жорстоким стає світ довкола! Доля такої людини гіркою стає!
        А ще — пов’язані між собою бувають долі й діяння людські…
        От нам із тобою й потрібно розповідати людям про те, як жити в любові сердечній, відроджувати благу волю в кожній людині старатися, помисли злі зупиняти!
        Хочеш, навчу тебе танцювати так, щоб любов і світло в танці твоєму люди бачили?
        — Хочу!
        — От, подивися: полум’я у вогнищі — ніби танцює! Спробуй і ти так само танцювати!
        … Спробувала Василина. Тіло — ніби саме стало рухатися у красивому танці!
        — А тепер спробуй так, як сонечко ніжне ранкове — із серця світити, руками-промінчиками голубити й обіймати усіх!
        … Ще гарнішим став танець: сповнилися рухи любов’ю сердечною!
        Не за один день, звісно, навчилася цього Василина, але з кожним разом були її танці все прекрасніші! І душею вона, завдяки цьому, дедалі гарніша ставала!
        Стала тепер Василина разом із Баяном перед людьми виступати. Під музику його танцювала, все довкола теплотою сердечною осявала!
* * *
        От раз прийшли вони до поселення великого. А поруч із тим поселенням виднілося подвір’я княже багате, стіною кам’яною обнесене. Палати там білокам’яні, тереми високі, слуг і воїнів чимало, стражники ворота охороняють.
        — Ну що, Василинко, де спершу співати пісень будемо: в селищі чи в палатах княжих?
        — Давай — у княжім домі! Я таких палат і теремів не бачила ніколи!
        … Постукали вони у ворота. Вийшли до них стражники. Побачили вони гуслі у Баяна — і впустили: «Якраз у князя Мстислава гості зібралися, бенкет великий! До походу воєнного всі готуються, союзників князь собі збирає. Гусляр там згодиться!»
        Провели вони Баяна й Василину до князя і гостей — туди, де бенкет був.
        Палати багаті, стелі розписні, у вікнах шибки кольорові з візерунками, посуд із золота й срібла, їжі на столах — повно!
        Втім, не запросив князь їх з дороги пригоститись за столами багатими, а мовив:
        — Ну ж бо, співець, покажи свою вправність, повесели нас!
        … Став Баян пісень співати. Стала Василина танці танцювати…
        Тільки гості ледь їх слухають, ледве дивляться в їхній бік…
        Розвеселилися гості від вина випитого!
        Тут князь у Баяна запитує:
        — Чув я, Баяне, буцім ти майбутнє і минуле бачиш. То чи правда це?
        — Минуле можу бачити, теперішнє знаю. А щодо майбуття свого — людина сама багато в чому вільна. Втім, про ймовірне майбутнє — так, можу дещо сказати, — відповів князеві Баян.
        — То й скажи кожному охочому, про те, що він запитає!
        — Добре.
        … Стали гості запитувати. Став Баян на їхні питання відповідати.
        Спочатку — все більше жарти були:
        «Як мою дружину звати?» — один запитає.
        Або: «Скільки в мене синів і скільки дочок?»
        Баян про все точно відповідає. Дивуються гості, регочуть…
         Так довгенько вони бавились.
        А потім сам князь запитує:
        — Яким ти моє майбутнє бачиш? Чи здобуду перемогу в майбутнім поході?
        … Баян так говорить:
        — Бачу перемоги твої численні, княже Мстиславе. Бачу й воїнів без ліку полеглих у тих битвах. Бачу інші князівства, що тобі підкорилися. Бачу села й міста розорені в тих краях… Велика могутність твоя буде! Грізний і поважний будеш — серед інших князів! Але бачу я і печаль: загибель сина твого принесе твоя земна могутність! Не буде в тебе радісного майбутнього! А після смерті твоєї — розорене й підкорене іншими буде твоє князівство…
        — Як смієш ти таке мені пророкувати?! — розгнівався князь.
        — Передбачення це — іще не визначене наперед майбутнє, а попередження тобі. Ти ж бо можеш і не допустити цього! Як не посієш смерті — не прийде печаль у твоє життя!
        Не всяка відвага — однакова! Сила добра і сила недобра — аж ніяк не рівні!
        Нині вбивають люди один одного через різну віру, через багатство, заради влади, заради наділів земельних, через образи нікчемні… Помста примножує таке кровопролиття..
        Відвагу, честь, справедливість і силу — не так нині розуміють люди, як би слід!
        Що є гріх і що є благо — переплуталося в головах!
        Тож і говорять люди про «гнів праведний», «про війну святу»… Але не буває ненависть — праведною! І вбивство — не може бути святим!
        … Тут іще більше розгнівався князь, звелів стражникам схопити Баяна і в темницю його заточити.
        Василина не знає, що вдіяти! Навіть взялася, було, Баяна захищати, зі стражниками битися… Та куди там: дівча — проти воїнів багатьох…
        Баян їй мовить: «Утікай звідси, доню, чимдуж!» Та вона не слухає. Тут один стражник Василину схопив, а інші всі разом на Баяна напосілись і відвели їх до темниці княжої. В підпіллі за ґратами замкнули їх.
        Баян Василину заплакану, по голівці гладить, втішає. Сам же міркує, як би йому дочку врятувати.
        Сам він ніколи і найлютішої смерті не боявся. Василину ж із цієї біди виручити він будь-що хотів!
        А Василина крізь сльози запитує:
        — Чому ж вони — такі злі? Чому вони тебе навіть не слухали? Ти ж їм про добро, про справедливість говорив! Самі вони пили-їли, а нас не пригостили! А за все хороше — в темниці замкнули! За що?
        — Буває так, Василинко, що не помічають люди в собі поганого. А як їм про це говорити починаєш — зляться на того, хто їм правду сказав.
        Не все насіння, що сіє сіяч, — на добрий ґрунт падає. Тому не все й проростає…
        Ти не сумуй! Поїж от поки!
        … Дістав Баян з-за пазухи шматочок хліба невеликий, у тканину чисту загорнутий, фляжку з водою джерельною, що завжди при нім була, простяг Василині.
        Василина хліб навпіл розломила. Баянові дає.
        Баян мовить:
        — Не хочу я! Ти — їж! А я тобі казку чарівну поки розповім.
        … І почав він казку розповідати.
        «Жив собі цар. І було в нього три сини: старший — Кас’ян, середній — Дем’ян і молодший — Іван.
        Царство було в нього невелике. Народу там жило мало. Життя було тихим й розміреним. Не було між людьми ні ворожнечі, ні сварок. Землі орної — скільки завгодно! Хто скільки обробити в змозі — того й земля. Хліб родить добре рік за роком, у лісах горіхи, гриби та ягоди не переводяться. Усі — ситі, усі — задоволені!
        Бувало, звісно, що чоловік із дружиною чи сусід із сусідом де-небудь і посваряться — так їх люди усім миром помирять. А якщо вони миритися не хочуть, то ведуть їх на суд до царя — і цар розсудить усіх справедливо, щоб суперечок не було у царстві.
        Так і минало їхнє життя — тихо та спокійно.
        Минав час, виросли царські сини, стали мόлодцями сильними та гожими. Став цар думати: кому з синів своє царство він довірити зможе.
        Покликав їх цар і мовить:
        — Скоро мені треба буде вибрати: кому в царстві після мене правити. Вирушайте-но в білий світ, пошукайте наставників, розуму в них повчіться — і додому повертайтесь. Хто більше пізнає корисного про те, як на Землі праведно жити, як царством керувати, — тому й залишу владу. А двоє інших йому помічниками й порадниками будуть. Так наказував мені батечко мій: щоб не ділити царства на частини, а жити дружно однією родиною!
        … Вклонилися царевичі батькові — та й рушили в дорогу.
        Ідуть-ідуть… Аж раптом — перед ними камінь. А від каменя — три дороги. На камені напис:
        «Хто праворуч піде — силу величезну дістане.
        Хто ліворуч піде — багатство велике одержить.
         Хто прямо піде — любов здобуде, але себе втратить
        Стали царевичі вирішувати: куди їм іти?
        Старший брат Кас’ян говорить:
        — Треба туди йти, де силу здобудемо! Сила потрібна, щоб царство захищати!
        … Середній брат Дем’ян заперечує:
        — Слід тією дорогою йти, де багатство здобудемо! От дізнаємось, як багатство здобувати, то й від будь-яких ворогів зможемо відкупитися!
        … А молодший брат Іван мовить:
        — Яка ж користь від сили й багатства без любові? Я би — прямо пішов!
        … Брати йому кажуть:
        — Тут написано, що любов — здобудеш, а себе — втратиш! Може, й живими з цієї дороги не повернемось!…
        … Подумали-погадали брати, а оскільки батько навчив їх не сперечатися і не сваритись, то вирішили, що кожен із них пошукає щастя й мудрості на тій дорозі, що йому припала до душі.
        Як сказали вони — так і зробили. Обійнялися-попрощалися — і вже поодинці в подальшу дорогу рушили.
* * *
        Пішов брат Кас’ян правою дорогою, знайшов малу хатинку, де наставник жив. Став той наставник навчати Кас’яна, як змагатись-воювати, всіх перемагати, собі славу здобувати.
        Та не помітив старший брат, як разом із силою стали в ньому гордість зростати й жорстокість, як гнів став з’являтися до тих, хто йому не служить і не кориться…
        Минув час.
        Здобув Кас’ян силу надзвичайну. Численні землі завоював, став над багатьма людьми царем. Сильним стало царство його, він же в тому царстві — найсильніший!
* * *
        А брат Дем’ян пішов лівою дорогою, знайшов теж малу хатинку, де інший наставник жив.
        Став той наставник навчати Дем’яна, як торгувати вигідно, прибутки значні отримувати, як багатство примножувати — і найбагатшим стати.
        Та не помітив середній брат, як — разом із корисними вміннями — стали в ньому скнарість і заздрість зростати, як обману й підступу перестав він цуратися в гонитві за багатством…
        Минуло часу чимало, захопив він землі великі і став там царем. Великим і багатим стало його царство, він же у царстві — найбагатший!
* * *
        А Іванко — прямою дорогою рушив.
        Ішов-ішов, аж бачить він — хатинка в лісі стоїть благенька, живе в ній бабця стара-старезна…
        Бабця його просить:
        — Не минай, добрий чоловіче! Нарубай мені, будь ласка, дровець, наноси води та витопи лазню!
        — Добре, бабусю!
        … Навалив Іванко дерев сухих у лісі, напиляв-нарубав дров, наносив води з річки, лазню натопив. Хоч і не царське це діло — а виконав усе вміло!
        Помилася-попарилась бабця, а як вийшла — то так помолодшала, що вже її і не впізнати! Іван же тепер і бабусею назвати її не може!
        — Оце ж бо — й чарівна у тебе лазня, матінко! Була бабця немічна, а як попарилася — помолодшала років на п’ятдесят, а то й більше!
        — Від любові й турботи, Іванку, всі молодшають!
        — Та яка ж це любов? Підсобив лиш тобі трохи по господарству… А я якраз і йду по світу, щоби любов справжню знайти!
        — Якраз саме таким чином любов справжню і знаходять: від одного малого добра до іншого іде ця доріженька!
        Або, інакше можна сказати, від турботи маленької той шлях пролягає — до доброти великої!
        А ти сам, Іванку, теж ходи попарся: здоров’я і силоньки тобі додасться! А я тим часом на стіл зберу.
        — Звідки ж ти ім’я моє знаєш?
        — Я багато, про що знаю! Захочеш — навчу!
        … Попаривсь Іванко — і справді сили в ньому побільшало, втоми — як не бувало! Тіло — ніби всередині чистотою сповнилося, а душа — у Світлі ясному омилася.
        Заходить Іван до світлиці — а там стіл скатертиною білою накритий. І на ньому — чого тільки немає: і пироги, і млинці, й калачі, ніби тільки з печі, варення й соління на будь-який смак, і горіхи, і ягоди, і фрукти, яких о тій порі року й не виросло ще!
        Здивувався Іванко:
        — Звідки таке частування, господине?
        — Це — скатертинка в мене чарівна: все, чого забажається, — миттю на ній з’являється!
        … Стала господиня йому на таріль усе, чого він захоче, накладати…
        Пообідали вони. Подякували Богові за частування.
        Тут скатертина сама собою згорнулася — і немає нічого!
        — Нічогенька в тебе скатертина, господине!
        — Є у мене ще дві дивовижні речі: килим-самоліт і шапка-невидимка. За те, що допоміг мені, — я тобі їх подарую!
        — Це для подорожнього — речі корисні! Тільки як же ти без них обходитися будеш?
        — Та вже якось упораюсь…
        … Подякував Іван господині, взяв подарунки її — і пішов собі далі.
        Іде-іде, та не втерпів: вирішив випробувати речі дивовижні, що йому господиня подарувала.
        Розгорнув килим — він, таки, в повітрі ширяє! А от залізти на нього — у Івана не виходить: тіло крізь нього провалюється! Ногу поставить — а вона наскрізь проходить і на землю опускається!
        Розгорнув Іван скатертину-самобранку: смаколики — кращих не вигадаєш, запах — слинки течуть, та тільки… рукою того частування не взяти, не схопити, до рота не покласти…
        Шапку-невидимку став випробовувати: всіляко її вертів. Шапка — зникає, а от сам Іван — залишається видимим! Мало зовсім не втратив тієї шапки, ледве зміг знайти, коли вона зробилася невидима!
        «Ет, взяти-то взяв, а як користуватися — не запитав!» — подумав так Іванко і повернувся до господині за премудрістю.
        — Матінко, навчи, як користуватися речами твоїми чудесними: як на килимі літати, як зі скатертини пригощатись, як у шапці зникати?!
        — Ото ж бо, чоловіче! Дива — вони майстерності вимагають! Не набравшись розуму — чарівних діянь не звершити!
        Добре, хоч перед людьми хвалитися цими речами ти не став, а то б сміх один вийшов!
        Добре, буду тебе вчити!
        — Хто ж ти така насправді? — дивується Іванко.
        — Я — Богові служу, про порядок на Землі намагаюсь піклуватися!
        Та не одна я така на білім світі: є у мене Брати і Сестри у Божественному Світлі! Всі Вони — Богові служать, людям допомагають Істину пізнавати!
        … От і став Іванко у господині тієї вчитися.
        Спочатку вона йому пояснила, як усіх істот — дітей Божих! — любов’ю сердечною любити.
        Говорить так:
        — У грудній клітині, де повітря легені наповнює, —місце є особливе. Тут зароджується любов сердечна. Як людина навчиться такої любові, може вона Бога відчути, тому що головна властивість Божа — Любов Безмежна, Ніжна і Мудра до всього і до всіх!
        Бог же — усьому Творець! А кожному з нас Він — і Батько, й Мати!
        І тому — нам слід вчитися Його любити!
        І тоді — зможе Бог через таку людину Свою Любов проявляти до людей і до інших істот! Буде Любов Божа тоді проявлятися і розцвітати — й у великій, і, на перший погляд, у найнепомітнішій справі добрій!
        … Потім стала господиня Іванка навчати, як із серця духовного — мовби сонечком світити.
        А ще потім — навчила бути Неопалимим Вогнем Любові:
        — Велика Сила Божа є у Вогні Любові Божественному, Який можна розпалити також і в серці духовному кожної людини! І може людина, що Богові служить, із цією Силою з’єднуватися — й усім допомагати, усіх захищати!
        … Навчила вона Іванка і тому, як свою волю — на Божу Волю перемінити, і — як у Світлі Божественному жити. Це ж і означає: себе втратити, а натомість — Божі Любов, Мудрість і Силу здобути!
        Навчивсь Іванко, як із Волею Божою Єдиним стати: не власні бажання, а Божі — завжди відчувати й розуміти, щоб жити не за своїм хотінням, а за Божим Велінням! Так Велику Силу Божественну здобув Іванко — Силу Любові та Знань Божественних!
        А ще навчився він у господині, як тіло своє невагомим робити. І на килимі-самольоті тепер зміг він літати. Засвоїв і те, як можна невидимим тілесно бути, в шапці-невидимці зникаючи. Навчився й того, як будь-яку річ зі Світла Божого видобувати. І тоді — скатертина-самобранка слухатись його стала.
        Засвоїв він і те, як крізь твердь земну та будь-які матеріальні предмети проходити наскрізь можна.
        Запитує Іванко господиню:
        — А навіщо мені тепер речі чарівні? Я ж і без них зможу усе чарівне робити!
        — Візьми: може, кому іншому вони у пригоді стануть! От тобі ж вони — дуже допомогли: вивчився ти майстерності!
        … Стали вони прощатися.
        — Дякую, матінко, за науку! — мовить Іванко.
        — Зачекай! Буде в мене для тебе доручення.
        Ось — подивись-но сюди.
        … Вказала вона йому на поверхню озера, що спокійна була, ніби дзеркало. Раптом — на воді видіння зробилося: дівиця краси невиданої!
        Господиня і мовить:
        — Це — Марічка-царівна. Захопив її в полон злий чаклун-відьмак. Хоче він із нею одружитися, красу її підкорити й заволодіти нею! Та Марічка не погоджується! Тримає він її у кришталевій горі, в підземеллі.
        Усе, Богом сотворене, для добра і користі призначене. Тільки буває, що люди Божий Промисел не розуміють і те, що добру Богом присвячене, тоді може біди нести.
        Поглянь: ось — вогонь, наприклад: може він тепло дарувати, а може — погибель від пожеж страшних нести.
        Або ж — вода: може спрагу тамувати, дощами рослини напувати, ріки й моря наповнювати, усім життя давати. А може — потопи й лиха нести руйнівні.
        Так і всі вміння людські: можуть вони нести добро і користь, а можуть — злобу й руйнування.
        Той чаклун — зла людина — навчився магії, став уміння чаклунські для задоволення своїх лихих бажань використовувати.
        Оселився він у горі одній, заповзявся по всій околиці свої порядки встановлювати. Став він також поширювати чутки, що «його влада всюди під землею панує!» — щоб люди його боялися, щоб волі його лихій підкорювались!
        Треба тобі перемогти того чаклуна, розвіяти чари, що він накоїв! Тоді зможеш ти говорити усім людям, що зло — «не під землею живе», а в душах, до пороків схильних!
        Розповідай людям, що Царство Боже всюди є: і над землею, і під землею. І всюди — Бог всевладний! А любов — відчиняє серця людські для життя у світі Божому!
        Сідай зараз на килим-самоліт — і лети! Він тебе туди доставить, де лихий чаклун владу свою запровадив і Марічку в полоні тримає.
        … Розповіла господиня, як до тієї гори увійти. Веліла перед тим шапку-невидимку надіти. Тому, що охороняють ту гору вартові: витязі, чародієм зачакловані.
        Подякував Іванко господині за науку, за дари Божі, сів на килим-самоліт — і злетів.
* * *

        Летить Іван-царевич, милується красою Землі: ланами й степами роздольними, лісами густими та високими, озерами чистими, ріками прозорими!
        Приземлився килим-самоліт перед горою. Згорнув його Іванко — і до наплічника поклав. Надів шапку-невидимку.
        Підійшов до гори та й каже:
        — Впусти мене, гора: не тримаю в собі зла! Світло зі Світлом завжди зливається, усяка перешкода перед ним розчиняється!
        … Тут гора перед ним відчинилася.
        Витязі-вартові пропустили його, не помітили.
        Іде Іванко, дивується: всередині — склепіння кришталеві, камінням самоцвітним і золотими візерунками прикрашені. Течуть річки з берегами із золота й срібла.
        Помітив чаклун, що неладне в його володінні коїться: увійшов хтось чужий і до покоїв його наближається.
        Зустрічає Івана чаклун силою своєю невидимою. Мов з повітря промовляє він голосом страшним:
        — Хто ти? Як увійшов сюди?
        — Я — Іван-царевич!
        — Як же вартові тебе впустили?
        — Та от: шапочку дала мені жінка добра!
        — Тобі від мене не сховатись!
        … Тут Іван скинув шапку-невидимку та й мовить:
        — А я і не збираюся ховатись! Я для того й прийшов, щоб із тобою зустрітися, злі чари твої розчинити, Марічку-царівну звільнити!
        — Не смій далі йти! Не бачити тобі Марічки-царівни! Вона — моя! Усе тут — моє! Земля — моя, золото — моє, каміння дорогоцінне — моє! Тут — лиш моя влада і моя сила! Іди геть, бо інакше знищу тебе!
        — Не твоя — Земля, а Божа! Хоч над поверхнею землі, хоч під її поверхнею — всюди Бог усьому та усім Володар! Його Порядку порушувати не слід! Усі володіння людські — тимчасові, усі сили людські — нікчемні перед Його Силою!
        І влада Його — вічна! Не маєш ти права — людей страхом своїм магічним лякати, собі підкорювати!
        І не можеш ти дівицю-красуню проти її волі — у себе тримати!
        Став чаклун закляття магічні промовляти, хоче такого страху нагнати на Івана, щоби він назад повернув. А Іванко — не боїться! Тому, що сила Любові — від усіх страхів сильніша!
        Тоді здійняв чаклун силою своєю магічною води підземні, затопив залу, де Іван був. Але той — не загинув: крізь води пройшов неушкодженим!
        Здійняв тоді чаклун з глибин земних лаву вогняну, зробив ріку з вогню, Іванкові шлях нею загородив. Тут Іван-царевич став Вогнем Божественним Неопалимим, тіло своє теж Вогнем наповнив, пройшов крізь ріку вогняну, як по землі, вогонь чаклунський шкоди йому не заподіяв!
        Опинився Іванко перед чаклуном. Йому — вже не сховатись!
        Чаклун і запитує:
        — Що за сила в тебе небачена, що за мою силу більша?
        — Це — не моя Сила, а Божественна! Вона — за будь-яку силу сильніша!
        — Що ж, здаюся! Бери, скільки хочеш, золота, срібла й каменів дорогоцінних! І — забирайся!
        — Не за тим я прийшов! Зніми чари свої з гори! Не лякай людей чаклунством, волю їхню своєю волею магічною не підкорюй! Не змушуй жити в страху і тобі коритися! Не вчи їх силою твоєю недоброю захоплюватися!
        І Марічку-царівну відпусти на волю! Інакше — сам ти перетворишся на камінь на тисячі років і лежатимеш тут непорушно, поки не зрозумієш, що зло не може бути сильнішим за добро!
        Варто тобі ще хоча б раз закляття вимовити — і воно проти тебе обернеться!
        … Злякався чаклун… Навіть думати боїться! Тому, що в думках його — саме лиш чаклунство лихе…
        А Іван-царевич в найдальшу залу гори увійшов. Бачить: сидить там Марічка-царівна — така красуня, що й очей не відвести!
        Та тільки — сумна вона… З каменів самоцвітних картинку викладає, а на ній — луки зелені, квіти польові, птахи й звірі, все — як живе! Сонечко на картині — ніби сяє і всю красу природи освітлює!
        Вклонився Іванко Марічці-царівні.
        З першого погляду покохала Марічка Іванка. А Іванко — Марічку покохав усім серцем!
        Іванко її запитує:
        — Чому ти сумна, красуне?
        — Давно не бачила я небонька синього із сонечком золотим, давно не чула пташиних пісень, у лісі зеленому не бувала!…
        — Ходімо ж зі мною! Як любий я тобі — будь мені за дружину! Вирушимо до царства мого батька!
        — А як же чаклун?
        — Не страшний більше чаклун-відьмак! Немає більше в нього сили магічної!
        … Вийшли вони з гори повз вартових непомічені.
        А як вийшли, зняв Іванко чари з витязів-вартових. Зникли й усі інші закляття чаклуна.
        Сіли вони з Марічкою на килим-самоліт. Летять вони над землею. Де приземляться — там розповідає Іван людям: що є добро, що — зло, що — Істина. Про Божу Любов, Мудрість і Силу говорить, про простоту Божих Законів Добра і Любові!
* * *
        А тим часом так розрослися царства братів Іванових Кас’яна й Дем’яна, що з’єдналися вони кордонами.
        І так виросли в Кас’яні гнів, а в Дем’яні — жадібність, що забули вони мудрість батька свого, стали між собою сперечатися через володіння землями та людьми…
        А де суперечка — там і сварка! А де сварка — там і до війни недалеко!…
        І от — прийшла біда: пішов війною брат Кас’ян на брата Дем’яна!
        Люди й тварини гинуть, поля порожніють!…
        Біль, смерть, каліцтва страшні, розорення, сльози та горе несе війна!
        А брати того не помічають, силою царств міряються: хто кого підімне та підкорить?!
        Помітив це лихо Іванко.
        Спустився на землю і став братів соромити й мирити.
        А Кас’ян і Дем’ян побачили Марічку-царівну — і кожен захотів її собі за дружину дістати. Тож обидва вирішили помиритися про людські очі — щоб відібрати у брата свого красуню. Тут до їхніх гріхів — ще й брехня додалася, що брудні задуми їхні покривати стала.
        Повернулися вони усі разом до батька.
        Послухав батько розповіді усіх своїх синів та й каже:
        — От — як чудово все вийшло! Не даремно світом мандрували, розуму навчалися! У кожного з вас тепер по царству буде. Спадкоємцями моїми — Іванкові та Марічці бути! Й усім вам — у мирі жити!
        Почали до весілля Івана-царевича й Марічки-царівни готуватись.
        Та тільки недобрі думки у братів Іванових — від заздрості їхньої й жадібності — чим далі, тим сильніші!
        Вирішив брат Кас’ян вночі вбити Івана й Дем’яна — і самому усім заволодіти.
        Як вирішив — так і зробив.
        Дем’яна-то він убив, а от Івана вбити не зміг. Устромив меча, а Іван — живісінький, спить, на інший бік повертається…
        Злякався Кас’ян…
        А вранці побачив Іванко брата Дем’яна мертвого, про все здогадався. Довелося йому оживити брата. Він розповів Дем’янові, як таке із ним сталося.
        Того ж дня Дем’ян вирішив — з помсти Кас’янові і від заздрості до Івана — обох отруїти.
        На той день якраз весілля було призначене. З усього царства люди на бенкет зібралися: молодят привітати, щастя їм побажати.
        Коли всі танцювати почали — тут Дем’ян отруту непомітно насипав до страв Іванові й Кас’янові.
        Як знову за столи сіли, Іван їсть — йому хоч би що. А Кас’ян — відразу помер…
        Довелося Іванкові й старшого брата оживити.
        Тут вже для усіх відкрилася правда про недобрі наміри й справи старших братів. Перед батьком, перед Марічкою-царівною, перед усіма людьми — очевидними стали їхня провина й ганьба! І перед Богом Всевидячим — великий сором!
        Зрозуміли старші брати, як далеко завели їх у безодню пороків і гріхів гнів, жадібність, заздрість і обман…
        Покаялись вони.
        Тут Іван їм і говорить:
        — Усі добрі вміння, що ви отримали, — у зло ви перетворили!
        Немає біди у вмінні боротись і слабких захищати! Немає гріха в умінні чесно торгувати!
        Але той, хто не має любові сердечної, може не помітити, як бажання власної вигоди — до зла схиляє, як власні хотіння — над іншими людьми підносять!
        Той, хто справді любить, — той не про себе, а про інших дбає-піклується! І через це — може він навчитися в любові безкорисливій себе втрачати та Божу Любов і Волю здобувати!
        Вирушайте тепер кожен у своє царство! Наводьте там порядок!
        І в собі — усі пороки з коріннями виривайте! Любов сердечну зрощуйте й укріплюйте!
        — Тáк ми й зробимо! Тільки скажи нам спершу: як же ти живий лишився і як нас до життя повернув?
        — Навчився я із Силою Божою єдиним бути! І тому — не страшне мені ніяке зло!
        Іншим людям ви стільки бід принесли! Час вам скоріше їх виправляти! Для того і дозволив Бог повернути вас до життя в цих тілах, щоб ви помилки свої виправили!
        … Повернулися брати до своїх домівок, стали вчитися в любові й доброті жити.
        А як навчилися — зустрів кожен собі наречену. Оженилися вони на своїх обраницях.
        Отак — у мирі та добробуті — зажили всі.
        А Іван і Марічка продовжували всіх людей навчати того, як миру, добру й любові на Землі бути!
        Знайшли вони і доброго мόлодця, котрому шапку-невидимку, скатертину-самобранку та килим-самоліт подарували, а потім і всім Знанням Божественним навчили.
        Адже треба, щоб ніколи не зникало на Землі справжнє диво!»
* * *
        Василина так заслухалася, що забула про підземелля, де вони з Баяном були замкнені.
        — Яка гарна казка! От би нам килим-самоліт і шапку-невидимку: ми би звідси втекли!
        — А як би ми в одній шапці — удвох би вмістилися?
        — А ми б — по черзі! Придумали б, як шапку іншому передати!
        — Ну, добре: так ми і вчинимо!
        — В тебе що, шапка є така?
        — Ні, донечко, але я тепер тебе, Василинко, постараюся невидимо для людей звідси випустити.
        — А ти — як же? Я без тебе не піду!
        — Так треба, донечко! Ти, як на волі будеш — місця ці залиш! А за мене не журися, я опісля виберуся і розшукаю тебе. А ти поки у людей добрих-хороших поживи!
        … Коли вартовий приніс хліб і воду полоненим, почав йому Баян говорити, щоб випустив він Василину на волю:
        — Візьми мішок, сховаємо там дівчинку, і ніби ти зі старого сіна підстилку з темниці виносиш — так ти її на волю винеси, за воротами відпусти! Не винна вона ні в чому! От — у тебе ж теж донечка є і синочок! Як би тобі самому було, якби їх в темниці замордувати намагались?
        — А як же — князя Мстислава наказ?
        — Так князь щодо дівчинки не наказував, щодо мене тільки!
        — А якщо запитають, куди ділася? Що скажу?
        — Скажи, що не знаєш, мовляв, начаклував гусляр…
        — Добре!
        … Вартовий виявився не лихий. Приніс він мішок:
        — Залазь, дівчинко, сиди тихо, непримітно…
        … Виніс вартовий Василину за ворота, відійшов подалі, випустив її з мішка.
* * *
        Отак і опинилася Василина на волі. А Баян в темниці княжій залишився.
        Думає вона: «Що тепер робити? Як Баяна визволити?»
        Пішла Василина до річки. Одяг випрала, сама навмивалася-накупалася. Зібрала на луці трав цілющих та інших їстівних рослин. Потім до лісу зайшла, грибів та ягід набрала. Та й пішла шукати людей добрих.
        Тільки далеко вона йти не збиралася.
        Побачила вона на околиці села хатину благеньку. Дивиться — живе там бабця самотня та немічна.
        Вклонилася їй Василина земним поклоном та й каже:
        — Пусти мене до себе пожити, бабусю!
        — Та хіба ж тут — життя тобі буде, дитинко? Саме лиш горенько! Одна я на старості літ залишилась! Очі вже бачать погано, руки невправними стали, ходжу ледве-ледве… Та й пригостити тебе нема, чим!
        — От я тобі й допоможу трохи по господарству, бабусю! А ти мені — порадою допоможеш!
        «Одне горе — це біда. А коли й у одного біда, й у іншого біда — то, якщо разом потрудитись, і бід не стане!» Так мій батько Баян мені говорив. Може, разом і зуміємо подолати всі біди!
        — Добре, живи в мене. Онученькою мені будеш! Немає в мене внучат! Сини мої князеві тутешньому Мстиславу служили й голови на війні склали, пропали ні за що…
        Залишайся у мене, скільки захочеш!
        — Дякую, бабусю!
        … Василина в хаті прибрала, чистоту-красу навела. Дров принесла, пічку натопила. З грибів і трав юшку зварила, з ягід — компот.
        Сіли вони за стіл трапезувати. Старенька хвалить Василину за чистоту, за частування. Потім почала розпитувати:
        — Що ж за біда в тебе, дитинко?
        — Князь ваш — батька мого Баяна до темниці кинув… Мені треба придумати, як його визволити.
        — Так, це — справді біда…
        Раніше люди б усім миром стали на захист співця-оповідача… А тепер — нема єдності в добрих справах у людей! От і виходить, що один — в полі не воїн!…
        Якщо усім миром люди добра бажають, то буде мир! А якщо немає того, то й миру немає…
        … Стривай! От, що думаю… Знаю я, що дружина князева княгиня Єфросинія — добра серцем!
        Не завжди добрі ті, хто бідні. І не завжди пихаті й жорстокі ті, хто в розкошах живуть.
        От якби ти до неї зуміла з проханням звернутися — можливо, й допомогла б вона…
        Та тільки нездужає вона останнім часом! В теремі своєму сидить, нікуди не ходить. А вартові тебе до неї не пустять…
        … Зробила Василина з трав — цілющих відварів. Старенькій дала їх — і щоб сили прибуло, і щоб руки й ноги не боліли, і щоб очі краще бачили.
        І ще — трави приготувала, щоб ними княгиню лікувати.
* * *
        Тепер Василина мала придумати, як до терему княгині Єфросинії потрапити.
        Наступного дня вирішила Василина придивитись-розвідати, як би їй на княжий двір повз вартових пройти та княгиню побачити.
        Княжі хороми й тереми — величезні, зусібіч подвір’я огороджене високим кам’яним муром — ніби фортеця неприступна! Ворота — з одного лиш боку.
        «Ну що ж, княжий доме, повернися до мене задом: стороною лісовою непримітною! Подивлюсь я, як повз охороників можна до терему княгині потрапити!» — почала себе Василина жартами підбадьорювати. І пішла вона вздовж стіни — туди, де від воріт подалі, до лісу поближче.
        Та тільки дерева усі вздовж стіни, куди не глянь, поспилювано: щоб ворогів здалеку помітити можна було. На ту стіну не залізти Василині. І навіть — за стіну не зазирнути…
        Аж раптом бачить Василина — саме навпроти терема, близько від стіни, ялина одна велика залишилась: вблагала княгиня Єфросинія тієї ялини не губити, тому що на ранковій та вечірній зорі прилітав туди співочий дрізд — і пісень співав чудесних, котрі княгиня слухати любила.
        Видерлася Василина на дерево. Побачила і подвір’я, і терем княгині, і палати княжі.
        А на подвір’ї — хлопчина-княжич грає-забавляється, зі слугами на мечах дерев’яних змагається. Тільки слуги — бояться його вдарити, піддаються відразу. Набридло княжичеві так бавитись — і він слуг прогнав.
        Узяв він лук і стрілу, почав шукати, куди б вистрілити. Побачив він на ялині птичку-синичку — і почав у неї цілитися.
        Василина — швиденько злякала пташку, щоб княжич у неї не влучив.
        Стріла встромилась у дерево — і княжич Василину помітив.
        — Ти, холопко, що тут робиш?
        — Я не холопка! Я — як пташка вільна! Ти в синичку стріляв, а сам — у дівицю красну мало не поцілив!
        … Взяла вона стрілу княжича, перелізла по гілці довгій, та й стрибнула у двір.
        Княжич говорить:
        — Віддай стрілу!
        — Візьми, тільки у пташок більше не стріляй!
        — Я — княжий син Всеволод! Коли виросту — князем і володарем над усіма стану! В кого захочу — в того й стрілятиму!
        — А мене Василиною звати! Як виросту — Василиною Премудрою стану!
        Та й зараз знаю, що той, хто в пташку стріляє, — щастя своє вбиває!
        — Тоді — куди ж стріляти?
        — А от — я тобі мішень намалюю!
        … Василина намалювала шматочком вугілля на дерев’яному стовпі мішень з семи кіл:
        — Давай зіграємо: хто точніше вистрілить — того бажання інший виконує!
        — Давай! Якщо програєш — моєю холопкою-служницею будеш, грати зі мною станеш, як я звелю!
        — А якщо я виграю, ти мене до матінки своєї відведеш, справу я до неї маю важливу!
        — Згода!
        … Стали стріляти. Василина в самісіньку середину мішені поцілила, я княжич — лише в краєчок.
        Говорить він:
        — Нечесно ти перемогла: вітерець подув, мою стрілу зсунув. Давай краще — на мечах дерев’яних поборемося!
        — Добре, давай! Тут вже ти на вітерець не звалиш провину!
        … Стали вони на мечах битися. Княжич у повну силу старається, та Василина йому не піддається.
        Підловила вона момент — і прийомом, якому її навчив Баян, у княжича меч вибила. Він навіть отямитися не встиг!
        — Тепер дотримай свого слова князівського: відведи мене до княгині, матінки твоєї! А я тебе опісля навчу, як вітер щокою відчувати, щоб знати, наскільки він стрілу знесе вбік. І прийому таємному навчу, як обеззброїти супротивника.
        … Провів княжич Василину в терем до своєї матері.
        Розповіла Василина княгині Єфросинії про Баяна. Розповіла про те, що князь — за слова Баянові правдиві — розгнівавсь і звелів у темниці його замкнути. І про те розповіла, що війна, князем задумана, загрожує смертю княжичеві.
        Засмутилася княгиня:
        — Поки що не знаю, як зробити, щоб князь поради моєї послухався. Треба подумати, як Баяна визволити, як долі, передбаченої для княжича, уникнути…
        — А ти скажи князеві, що скучила за казками чарівними! І нехай до тебе батька мого Баяна приведуть! Він на гуслях грати стане, казки розповість веселі, а ти нас випустиш потім — і ми втечемо звідси!
        — Поки у гніві князь, не погодиться він моє прохання виконати! Тут потрібно нагоди слушної зачекати! Зараз ходить він — злий, похмуріший за хмари, ні з ким розмовляти не хоче!
        Залишся поки тут, дівчинко, поживи у мене, із княжичем пограй, казки Баянові нам розповідай!
        … Залишилася Василина в теремі у княгині Єфросинії, настоянки з трав для неї приготувала: одну — щоб здоров’я її поліпшилось, іншу — щоб шкіра була чиста, щоб зморшок не було, щоб краса не в’янула, третю — щоб волосся було густе.
        Стала Василина і казки та історії чарівні оповідати. Хоч і не так гарно, як у Баяна, в неї виходило, але вона про добро і про любов слова мудрі говорила.
        А ще вдень вона із княжичем Всеволодом грала. Навчила вона його, як вітерець щокою відчувати, щоб точно в ціль влучати, як супротивника обеззброювати.
        Та тільки нудно Василині в сутичках час проводити!
        Говорить вона княжичеві:
        — Треба мені одну бабцю провідати, а то вона непокоїться: чи не сталося зі мною чого недоброго? Підеш зі мною?
        — Піду!
        — Прихопи гостинців, щоб їй радість була!
        — Гаразд!
        … Піднялися вони по драбині приставній на стіну, зі стіни по гілці на ялину, з ялини на землю спустилися — і до бабці вирушили.
        Але ж і зраділа вона гостям! Про все Василину розпитала.
        А княжич на житло вбоге дивиться, на злидні, в яких бабця самотня живе. Він такого не бачив ніколи…
        Залишили вони гостинці й назад тим же шляхом на подвір’я княже повернулися.
        Княжичеві Всеволоду так захотілося робити добрі вчинки, що наступного дня вони до іншої бідної хатини пішли, чим могли допомогли, гостинці залишили…
* * *
        А тим часом у князя Мстислава — на душі неспокійно. Не йде з голови передбачення Баяна! Не знає він, як вчинити! Навіть якщо накаже він убити гусляра — це передреченого не відмінить!…
        Не витримав князь — та й пішов сам із Баяном поговорити.
        Дуже зрадів Баян:
        — Добре, що прийшов, княже Мстиславе! Недобру ти справу замислив! Війни із братом твоїм двоюрідним — не починай, не намагайся захопити його князівства, не старайся навернути його у віру свою! Живіть у мирі!
        — Ти що, усі мої думки знаєш? Я про те, із ким воювати збирався, нікому ще не говорив!
        Ти яким богам поклоняєшся? Якою силою все знаєш-відаєш про людей? Яким чародійством володієш?
        Чим доведеш, що правдивим було твоє передбачення?
        Чим доведеш, що, як не піду війною на брата, то мій син не загине?
        — Доводити я тобі, княже Мстиславе, нічого не буду! Хочеш — вір мені, хочеш — не вір! Так, знаю думки твої недобрі — і біду хочу відвести й від тебе, й від інших людей!
        Запитуєш ти, якому богові служу? Але ж Бог — єдиний!
        За часи довгі не раз бували на Землі Великі Посланці Його до народів різних — і вийшли з часом відмінності і в релігіях, і в іменах для Божественної Сили.
        Знаю я Бога Живого, Котрий — за будь-якою вірою — є Найголовніше! Він — усьому Всесвіту Творець й усім Своїм дітям — Батько й Мати люблячі!
        Будь-яка віра була б добра, якби люди не підміняли Бога — ідолами, а виконання Божих Заповідей Любові — обрядами!
        І не було б між людьми через віру ворожнечі, якби розуміли усі, що є тільки одна Єдина Божественна Сила, якими б іменами Ïї не нарікали!
        Не стали би брат на брата, сусід на сусіда війною іти, коли б розуміли люди, чого від них насправді хоче Бог!
        Віра в буття Бога мала би усіх людей об’єднати, усі чвари людські втихомирити!
        Адже, дивлячись на цінності духовні одвічні, розуміти люди мали б малозначущість своїх суперечок земних та домагань порожніх!
        Перед Величчю Любові й Сили Бога — усі б себе Його дітьми мали відчувати, братами й сестрами один одному!
        Та поки що — інакше виходить! І за землі люди воюють, і за владу, за багатства земні! Сперечаються люди і про віри, воюють «за віру»!…
        Якби зрозуміли люди, що усі їхні думки відомі Богові, усі справи, навіть «таємні», — явні для Нього, і за все відповідати їм доведеться, — то більше порядку та миру на Землі було б! Бо завжди наступає розплата за зло! А благо приходить — до тих, хто робить благі справи!
        … Князь Мстислав заперечив:
        — Щось не видно, гусляре, щоб у житті усе за твоїми словами виходило! Не спіткає розплата усіх, хто чинить зло! І не часто доля обдаровує добром — тих, хто добро творить!
        Ось, ти мене злодієм вважаєш! А я — вільний! Я — в розкошах живу! А ти — у мене в темниці сидиш! Накажу — вб’ють тебе! Накажу — катуватимуть! Хіба не так?
        — Так… Та тільки це ти до мене за порадою до темниці прийшов, княже!
        І така моя тобі порада: не починай війни, що ти задумав!
        … Знову розгнівався князь — і вийшов геть…
        … Не єдиний раз князь Мстислав із Баяном так бесідував. Про багато що він замислився. А як далі жити — вирішити не може.
* * *
        Бачить княгиня Єфросинія — змінився настрій у чоловіка. Вирішила спробувати з ним поговорити, щоб він відпустив Баяна на волю.
        Прийшла до нього, почала розмову, а князь Мстислав їй відповідає:
        — Мудра ти в мене дружина! Я і сам так думаю, що, як є спосіб біду від нашого сина відвести, — то буде правильно погодитись із Баяном і відпустити його.
        Але боюся, що Баян затаїть на мене зло за те, що в темниці його тримав… Придумає помсту підступну або й чари які наведе!…
        — Не стане він цього робити, Мстиславе! Хоче він, усього лише, щоб ти війни не починав! Відпусти його з Богом! І зроби так, як він порадив!
        … Погодився Мстислав. Пробачення просити у Баяна не став, слόва доброго не промовив, а втім, велів його з темниці випустити.
* * *
        Як вийшов Баян на волю, став міркувать, як Василину розшукати.
        А вона вже про те, що відпустили Баяна, від княгині Єфросинії дізналася, подякувала їй за допомогу, попрощалася із княжичем — і сама Баяна наздогнала!
        Велика була їхня радість!
        Баян і мовить Василині:
        — Он — яка ти тепер чарівниця стала: визволила мене!
        — Та тебе князь Мстислав і без моєї допомоги б випустив, твої слова слухаючи!
        — Не скажи! Коли хоча б кілька людей об’єднують свої зусилля заради праведної мети, то сила їхня незмірно зростає!
        От бачиш, Василинко, виходить, що недаремно ми тут пісень співали, оповіді оповідали! Тепер є надія, що зуміли ми війні кровопролитній завадити і крихту доброти в душах відродити!
        Ти нині й сама побачила те, як справжнє диво — в любові сердечній відкривається-зароджується! І — як в житті це диво через людей добра проявляється!
        Той, хто в діяннях благих про себе забуває, для людей по Волі Божій мир і радість несе, — той справжнє диво творить!
        … І пішли вони далі по Землі своїм шляхом. І всюди вони насіння любові в душах сіяли, про подвиги праведні розповідали, справи доброти творили!
* * *
        На цьому — і казці нашій кінець.
        А той, хто, читаючи або слухаючи, добрішим і мудрішим став, — той молодець!

Комментариев нет:

Отправить комментарий